Radikal Dialog bringer her et postkort fra byrådsgruppen på Københavns Rådhus. Ønsker din byråds- eller regionsgruppe også at sende et postkort, så tøv ikke med at skyde det i retningen af redaktionen!
2024 er de store aftalers år på Københavns Rådhus. Inden året er omme, har ambitionerne for kommunens nye klimaplan frem mod 2035 taget form, kommuneplanen, der danner rammen for udviklingen af København de næste 12 år, er vedtaget, og vi har landet anden del af vores historiske principaftale med et toårigt budgetforlig.
Den næste store aftale, der ligger foran os, er netop budgettet for næste år. Her skal vi levere på anden del af principaftalen, som vi indgik sidste sommer med Socialdemokratiet, Konservative, SF, Venstre, Liberal Alliance og DF. Med afsæt i udviklingen af Østhavnen, der dækker Kløverparken, Refshaleøen og Lynetteholmen, indgik vi en aftale, der skulle sikre den videre etablering af det nye kvarter. Vi gav håndslag på at finde pengene til den nødvendige infrastruktur herunder for cykler og metro, der skal forbinde områderne med resten af byen.
Det var vigtigt for os, at metroen ikke alene kommer til at dække fra Lynetteholmen over havnesnittet til hovedbanegården, men vi skulle med aftalen også se på resten af den etablerede by herunder til Bispebjerg og Brønshøj-Husum. Det arbejde er vi i fuld gang med og det fortsætter sideløbende med budgettet og i dialog med staten.
Ligesom vi udbygger metronettet på tværs af byen, arbejder vi også med at udbygge cykelinfrastrukturen over havnen. Her har vi prioriteret at etablere en cykelbro fra Amager Fælled og Islands Brygge over til det nye metrobetjente Enghave Brygge. I det seneste budget har vi sat gang i en borgerdialog og projektering, der skal se nærmere på broforbindelsen og kvalificere det oplæg vi fik, som gav anledning til en række protester. De fleste broforbindelser over havnen bliver allerede brugt langt over deres kapacitet, og derfor er det også vigtigt for os, at vi får løst kapacitetsproblemet, hvis vi skal kunne levere, som verdens bedste cykelby. Vi forventer imidlertid først, at analysen kommer i løbet af næste år.
Nedgravningen af HC Andersens Boulevard, hvor vi drømmer om at få bilerne ført under jorden og etablere den Grønne Boulevard, er et andet stort radikalt aftryk, som forligskredsen er enige om at arbejde videre med. Det første forprojekt med forslag til projektfaser og de første forslag til projektering og budget blev præsenteret sidste efterår. Nu skal vi imidlertid have det kvalificeret med borgerhøringer og skitseoplæg, hvilket kræver midler til forhandlingerne efter sommerferien.
Drømmen om den Grønne Boulevard hænger sammen med vores ambitioner om at få den blå infrastruktur op til overfladen igen. København har nemlig mange gamle åer, der er gravet ned i rør, som kunne forskønne vores by betydeligt, hvis de kom op til overfladen. Derfor har vi også fået en masterplan for åerne ind i budgetaftalen, der skal give os et klart overblik over, hvordan vi kan få åerne tilbage til overfladen samt anvende og forbedre Indre Bys søer som en del af løsningen.
I én af de nyere analyser viser det sig, at vi kan få litervis af grundvand op fra Lersøparken til Lygte Å, som kan give frisk vand og ny næring til Søerne i sommerhalvåret. Ladegårds Å kan også give mere vand til Søerne som en del af klimasikringen af København men her afventer vi dog fortsat en analyse for et rensningsanlæg. De er begge en del af den masterplan for åbningen af åerne, som vi forventer kommer med i det kommende budget.
For at få bedre plads skal vi med det kommende budget også levere på en parkeringsreform, som vi har aftalt med både principaftalen og budgettet for i år. Det bliver afgørende for os radikale i borgerrepræsentationen, at den leverer på den grønne omstilling. Dertil skal den sikre det nødvendige serviceniveau for de københavnere, der har brug for adgang til en bil og mindske trængslen fra biler, der kommer udefra. Vi kan ikke tage os til takke med enkeltinitiativer på hver af de tre områder, men vi forventer og vil kæmpe for en reform, der gentænker vores parkeringsløsninger.
Endelig fik vi i principaftalen kæmpet for en strategi for mistrivsel. Den bliver præsenteret lige efter sommerferien, hvorfor vi får travlt med at dykke ned i detaljerne og leverer på indsatserne, når vi er tilbage igen. Vores udgangspunkt er at prioritere tidlige og forebyggende indsatser, så det bliver muligt at få hjælp, før det er for sent. Derudover mangler der en opfølgende indsats til patienter, der lige er blevet udskrevet fra psykiatrien for at forebygge genindlæggelser.
Vi kommer til at gå til budgettet for at levere på de indsatser, som partierne har bundet sig til med principaftalen og vores toårige budgetter. Men vi kommer også til at arbejde for nye initiativer. Helt konkret går vi til budgetforhandlingerne under overskrifterne mindre mistrivsel og bedre trivsel for københavnerne, byudvikling til en grønnere og bedre by samt klimahandling for den næste generation.
Ligeledes vil vi fortsat levere på studiebyspolitikken, som er en dagsorden, vi har sat os tungt på i borgerrepræsentationen. Derfor vil vi fortsætte med at kæmpe for de gamle kollegiers overlevelse, tag over hovedet til nye studerende samt at et velkomstarrangement til nye studerende, elever og lærlinge skal blive en tradition.
På den baggrund har vi for nyligt mødtes med lokaludvalgsrepræsentanter for at få de lokale radikale ønsker arbejdet ind i den ramme. Nu er vi gået igang med at bestille vores konkrete initiativer, der skal giver overskrifterne kontekst. Efter ferien begynder den benhårde prioritering og forhandling.
Det ser vi frem til og inviterer som altid de københavnske medlemmers ønsker og ideer velkommen, ligesom vi vil invitere jer ind i forhandlingsrummet, når forhandlingerne er gået i gang.
Med ønsket om en god sommerferie fra Københavns Borgerrepræsentation.
På billedet ses den radikale gruppe i Københavns Borgerrepræsentation. Fra venstre; Kashif Ahmad, Katrine Kildgaard, Mia Nygaard, Emil Moselund og Christopher Røhl